duminică, 15 decembrie 2013

Lucrurile, așa cum sunt

duminică, decembrie 15, 2013 Scris de Cristina Niciun comentariu
La nici o luna batută de practică stomatologică, prima lecție învațată la jobul full time cu responsabilități și satisfacții aproape parafate este o lozinca de o simplitate copleșitoare:" Ia lucrurile așa cum sunt".

Nu putem ajuta toți oamenii care au nevoie de salvare, darămite toți dinții. Dar eu încerc.
Și când pacienții intră în cabinet, cei mai mulți în urgențe, însemnând dureri pentru ei și regrete pentru mine, mă apucă așa un impuls de a-i scutura bine și de a le ține predici despre una și alta, chestiuni de prevenție și mentenanță sau de viață, în general. Pentru că mă pricep să vorbesc din cărți.
Dar mă opresc la timp, mai ales că durerea lor nu e întotdeauna mai ușor de suportat decât a mea. Și ei, pacienții primelor 3 săptămâni m-au învățat că "ce ar fi fost dacă" nu este un principiu sănătos, nici măcar în stomatologie. Pentru că la cât prezent pierdut în trecut am trăit, știam că nu se aplică în viața de după cabinet. Pentru că este irelevant că ne-am fi păstrat amândoi nervii, medic și pacient, la propriu și la figurat.
Pentru că timpul nu poate fi întors, nici deciziile schimbate.
Pentru că nu mai contează ce ar fi fost.
Pentru că nu are rost.


Pe aceeași idee, dar pe direcția viitorului, nici promisiunile nu își au locul, entuziasmul precoce și strategiile optimiste luate în consecință, pentru că, e în firea noastră, a oamenilor și pacienților care suntem, să uităm cuvintele date în momente de fericire, echivalente în povestea noastra cu absența durerilor.

Așa că tot ce pot sa fac e să observ "la rece" situația, fără încărcătură emoțională a regretatului "dacă", fără presiunea aceluiași "dacă", fără să iau lucrurile personal.
Iau lucrurile așa cum sunt, fără să le iau personal.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu